Over de Porsche 911

De naam Elfer is de Duitse koosnaam voor de Porsche 911. Maar in de afgelopen veertig jaar is onder hetzelfde typenummer een keur aan auto’s geproduceerd. Vandaar een overzicht van de 911 door de jaren heen.

  • Porsche 911 T Coupé
  • Porsche 911

911 (1963 – 1973)

Dit is het oertype van de 911. Met veel chroom aan de carosserie en de kenmerkende grille waarachter de claxon schuilgaat. De 911 is in eerste instantie uitgerust met een 2.0 zescylinder boxermotor, maar Porsche heeft zich ten doel gesteld dat elke nieuwe variant krachtiger en sneller moest zijn dan de vorige. Vandaar dat deze motor snel werd opgevolgd door achtereenvolgens een 2.2, 2.4 en 2.7 liter motor. De meest gewilde variant van dit type is de 2.7 RS. Een geweldig sturende auto, met meer dan genoeg vermogen voor zweet in de handen. Dit type is uitsluitend als coupé verschenen. Een goed onderhouden exemplaar is een waardevol bezit. En de prijs stijgt nog steeds… De 911 had in de beginjaren een goedkoper broertje, de 912. Deze auto heeft dezelfde looks, maar onderscheidt zich door een minder krachtige motorisering (viercilinder) en een eenvoudiger interieur. Ook deze auto’s zijn momenteel zeer populair.


911 (1974 – 1989)

Dit zogenoemde G-model van de 911 kreeg schokabsorberende bumpers. Ook bij dit model is de motorisering gevarieerd. De eerste jaren werd het G-model geleverd met de 2.7 liter motor, maar al snel volgde de 3.0 liter en vanaf 1984 de 3.2 liter motor. Deze laatste, de 3.2 Carrera, leek onderhuids in niets op z’n voorgangers; niet alleen was de motor veel krachtiger, ook de strak schakelende G50-versnellingsbak (vanaf 1987) zorgde voor een andere rijervaring. Over rijervaring gesproken: het turbomodel uit deze serie, ook bekend als de 930 is nog steeds een beest van een auto. En vooral aan te raden voor meer gevorderde automobilisten, want de kracht op de achterwielen is dermate groot dat dit in combinatie met de achterinliggende motor geregeld tot ongewilde glijpartijen kan leiden.Ook andere modellen zijn zeer de moeite waard, zoals de RS 3.0. De aanduiding RS staat voor Renn Sport; dit zijn de modellen die van alle luxe en overbodig gewicht zijn ontdaan én extra krachtig zijn gemotoriseerd. Alle RS-modellen zijn momenteel zéér gewild. In deze generatie 911 deed de cabriolet zijn intrede, zodat er drie carrosserievarianten van bestaan: de coupé, de targa en de cabrio. Een Porsche van het G-type blijkt evenals z’n voorganger een goede investering: de prijzen stijgen.


964 (1989 – 1993)

De 964 lijkt uiterlijk sterk op z’n voorganger. Feitelijk is dezelfde carrosserie gebruikt voor een compleet nieuwe auto. Dat maakt ‘m ook zo leuk: het is technisch een moderne auto in een klassieke jas. Dit type is wéér sterker gemotoriseerd dan z’n voorgangers met een 3.6 liter motor, maar werd ook geleverd met een 3.3 en 3.6 turbo en als 3.8 liter RS. De auto is voorzien van gladdere bumpers en beschikt over een aantal noviteiten. Hiervan is de vierwielaandrijving de meest belangrijke. Want laten we er geen doekjes om winden: een Porsche besturen vereist een behoorlijke rijvaardigheid. Met de komst van de vierwielaangedreven Carrera 4 was een veel toegankelijker Porsche geboren. Bij deze variant moet je echt je best doen om ‘m in de slip te krijgen. Volgens puristen is de Carrera 4 een wat té gemakkelijke auto… zij prefereren de Carrera 2. Een andere noviteit was de spoiler. De Porsche-ingenieurs waren van mening dat de auto een spoiler nodig had om voldoende downforce te creëren, terwijl de ontwerpers de zuivere lijn van de 911 wilden behouden. Het antwoord op dit dilemma was een spoiler die bij een snelheid van 80 km/h omhoog komt en bij stilstand weer automatisch terugzakt. De 964 is na ruim twintig jaar nog steeds up-to-date. De auto beschikt over alles wat je graag wilt hebben: abs, airconditioning, stuur- en rembekrachtiging en is daarbij uitermate betrouwbaar. Vandaar dat wij dit model graag aanbevelen als daily driver. In het bijzonder voor zakelijke rijders is deze auto niet alleen qua rijden, maar ook qua bijtelling een feest. En eveneens qua afschrijving… die is namelijk nihil.


993 (1993 – 1998)

Volgens velen is dit de mooiste 911 ooit gebouwd. De 993 is in elk geval de laatste luchtgekoelde Porsche uit het gamma. De auto is lager en gladder dan zijn voorgangers, terwijl het interieur nog steeds dezelfde spartaanse doelmatigheid ademt. De 993 is er in vele gedaanten: als coupé, cabriolet en targa. En die targa was doorontwikkeld: in plaats van een afneembaar dak beschikt de 993 targa over een glazen dak dat onder de achterruit zakt. De S-typen, verkrijgbaar als 2S en 4S gebruiken de turbo-carrosserie. Door de brede banden en solide achterzijde is dit een zeer indrukwekkende auto. Overigens net zoals de turbo, de RS en de GT2; dat zijn ware nekkendraaiers. Door de luchtkoeling en de dubbele uitlaat is de 993 de auto met het meest kenmerkende Porschegeluid. Wij kunnen er in elk geval geen genoeg van krijgen! Net als de 964 is de 993 een zeer betrouwbare auto. Het is opmerkelijk hoe geliefd dit model is en dit heeft natuurlijk zijn weerslag op de prijs: een goede 993 is een zeer waardevaste investering. En een zeer plezierige bovendien.


996 (1998 – 2004)

De 996 is de eerste watergekoelde Porsche. Gedwongen door de telkens toenemende milieu-eisen bleek er geen alternatief te zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze auto bij de lancering veel kritiek opriep: de auto was té comfortabel en de bijzondere vorm van de koplampen vielen bij velen niet in de smaak. Inmiddels is het tij gekeerd. De 996 blijkt een comfortabele en zeer compleet uitgeruste sportauto die bij goed onderhoud en juist gebruik weinig problemen oplevert. Maar alertheid blijft geboden; er zit veel kaf onder het koren. De 996 is eveneens in een aantal spannende varianten geleverd, zoals de turbo en de GT3 RS. Vooral deze laatste heeft een beestachtige uitstraling, met een waar kunstwerk als spoiler. Wij vinden hem schitterend!


997 (2004 – 2011)

De 997 (en vanaf 2011 de 991) nam als het ware revanche op z’n voorganger. De ronde koplampen kwamen terug en de auto werd stugger afgeveerd. Sportief, dus heel erg Porsche. Ook de kwaliteitsproblemen uit de beginperiode van de 996 bleken getackeld. En met de turbo en de atmosferische GT3 is het wegbeeld verfraaid met twee kanonnen van auto’s met ongeveer het dubbele vermogen van wat wij nodig achten. Maar wel leuk! De eerste 997′s hebben zich al bij ons gemeld.


991 (2012 – heden)

De 991 is de nieuwste generatie 911. Verkrijgbaar met motoren van 350- to 560pk(!) in de Turbo S. De 991 oogt nóg strakker en breder dan de 997 en is, zoals een Porsche vandaag de dag, voorzien van alle luxe. Ook is de 991 weer verkrijgbaar in een échte Targa met rolbeugel zoals ze vroeger gemaakt werden.