f1   f1     

Direct Oil Feed IMS lager Porsche 996 - 997 - Boxster - Cayman

BESCHRIJVING


Het is een veel voorkomend probleem bij diverse Porsches, een vastlopend IMS lager. Vooral de volgende modellen lopen een risico op een vastlopend IMS lager:

- 996 (bouwjaar 1998-2004)
- 997 (t/m bouwjaar 2008)
- Boxster (bouwjaar 1998-2004)
- Cayman (eerste generatie)

Het probleem van het tussenaslager (Intermediate Shaft Bearing) is een gebrek aan smering. Het lager is een geseald lager dat vet bevat en voor het leven is gesmeerd.

Dit is echter in de meeste gevallen niet zo want wat er in feite gebeurt, is dat er olie door de rubber lippen van het lager komt. Deze olie komt vervolgens in het tussenaslager terecht waar het niet meer gefilterd noch gekoeld wordt. De olie desintegreert, maar erger nog; de olie verzuurt. Als deze olie weer terugloopt het lager in, lost deze het vet op. Hierdoor gaat het lager versneld slijten om tenslotte uit elkaar te lopen. Als het lager kapot loopt, kunnen de nokkenaskettingen tanden tegelijk verspringen. Zuigers lopen tegen de kleppen aan en je kunt er van uit gaan dat je de gehele motor kunt vervangen. Een bijzonder kostbare operatie!

Bij Elfer hebben wij nu dé oplossing voor dit probleem; Direct Oil Feed. Bij een Direct Oil Feed lager, wordt de standaard flens vervangen door een gemodificeerd exemplaar. Deze flens is aangesloten op het oliesysteem. Hierdoor wordt er continue een kleine stroom gekoelde en gefilterde olie in het lager geperst. Het lager wordt nu continue gesmeerd en blijft bovendien koeler. Hierdoor slijt het lager nauwelijks en heeft het een bijna eindeloze levensduur. Voor het aftappen van de oliestroom wordt gebruik gemaakt van een al aanwezige afgedopte optie op het motorblok.

Neem voor meer informatie contact op met Elfer via 026-7024334 of info@elfer.nl

MorgenInternet